Zhrnutie obsahu odborného seminára „VÝROBA BETÓNU 2024“

Osemnásty ročník tohto odborného seminára s medzinárodnou účasťou, ktorý Slovenská asociácia výrobcov transportbetónu (SAVT) organi- zuje už od roku 2000, sa konal v priestoroch hotela Patria na Štrbskom Plese za prítomnosti vyše 200 účastníkov.

Odborný seminár sa už tradične zameriava na podporu výroby a použitia transportbetónu na Slovensku, pričom sa vždy zameriava na dve nosné témy a ostatné príspevky sú venované aktuálnym problémom z rôznych oblasti týkajúcim sa výroby transportbetónu.

Odborný seminár je určený výrobcom betónu a výrobcom strojov a zariadení na výrobu a dopravu betónu, ako aj pracovníkom skú- šobných ústavov a vysokých škôl.

Tento odborný seminár mal dve ťažiskové témy:

  • priemyselné podlahy – zhotovovanie a poruchy
  • 3D tlač betónu a jej reálne možnosti v stavebnej praxi

Výstavba priemyselných hál pre potreby výrobných podnikov našťastie naďalej pokračuje aj v týchto ťažkých rokoch pre stavebníctvo. K tejto problematike SAVT vydala aj malú publikáciu (ktorú by sme pri trochu neskromnosti mohli nazvať smernicou na zhotovovanie priemyselných podláh). Autormi publikácie sú prof. Ing. Rudolf Hela, CSc., a Ing. Petr Herka. Publikácia bola daná všetkým účastníkom seminára a je dostupná na SAVT. Tejto problematike a problematike 3D tlače betónu bola venovaná aj panelová diskusia na seminári, ktorá bola ako vždy veľmi živá a priniesla účastníkom seminára veľa podnetov na zamyslenie.

O pripravovanej ponuke nízkouhlíkových cementov (cementov s nižším obsahom slinku) v Európe referoval výkonný riaditeľ Zväzu výrobcov cementu SR Ing. R. Mackovič. Opísal aj to, aké zmeny čakajú výrobcov cementu a tým aj výrobcov betónu, ktorým sa však nedá vyhnúť. Konkrétne uviedol aj vplyv výšky ceny emisných poplatkov za produkciu CO2 na výslednú cenu cementu, čo bude v budúcnosti rozhodujúcim faktorom výšky cien cementu. O skúsenostiach z tejto oblasti referoval aj zástupca spoločnosti Polski Cement – Ing. Grzegorz Krzechowiecki, ktorý navyše informoval o opatreniach pripravovaných v Poľsku na zníženie uhlíkovej stopy pri výrobe transportbetónu.

Problematika 3D tlače betónu je stále diskutovanou témou, hlavne z dôvodu jej praktickej aplikácie v stavebných podmienkach. V dvoch prednáškach a v panelovej diskusii boli podrobne rozobrané reálne možnosti uplatnenia tejto modernej technologickej metódy v stavebnej praxi a boli uvedené aj doterajšie praktické skúsenosti.

Aktuálna téma výstavby cementobetónových vozoviek v tuneloch na Slovensku a vo viacerých štátoch Európy bola predmetom veľkého záujmu a podrobne sa rozobrali prednosti a nedostatky betónových a asfaltových vozoviek v tuneloch.

Vplyv rôznych druhov cementu na potenciál korózie oceľovej výstuže je dôležitým faktorom dosiahnutia potrebnej životnosti stavebných konštrukcií, čomu bola venovaná ďalšia prednáška. Nedostatočné zohľadnenie tohto vplyvu má vážne následky hlavne pri mostných konštrukciách.

Z oblasti praktických skúsenosti z významných stavieb bola prednáška o použití ultra vysokopevnostného betónu UHPC pri rekonštrukcii Barrandovského mosta v Prahe – 2. etapa rekonštrukcie.

Odborne veľmi zaujímavou bola prednáška o súčasných rizikách súvisiacich so zmenou správania cementov so zníženým obsahom slinku a o skúšobných metódach na sledovanie týchto zmien. To isté je možné povedať aj o využití softvéru pre tvorbu počítačových hier na optimalizáciu krivky zrnitosti kameniva do betónu.

Na recyklácie stavebných materiálov je najdôležitejšou podmienkou správny postup demolácie stavieb, aby tak boli získané suroviny, ktoré sú po recyklácii vhodné na výrobu betónu, a preto bola podaná informácia o príprave národnej normy pre demolačný audit v ČR.

Pozornosť bola venovaná aj optimalizácii nákladov prvkov debnenia na stavbe za použitia analytických a numerických metód. Zborník z odborného seminára je dostupný na SAVT.